Väggen av Marlen Haushofer

 
Jag har läst boken Väggen. Den här boken skulle passa bra att bokcirkla, att diskutera och gräva djupare i. Jag känner att den behöver smältas lite. När jag läste så bubblade det inom mig, en massa känslor drog fram och jag funderade ganska mycket; hur sjutton hade jag själv gjort i denna situation och hur hade jag påverkats? Jag blev sugen att läsa boken efter att ha läst dessa orden:
 
"En kvinna följer med släktingar till alperna. När hon går och lägger sig första kvällen är hon ensam i huset och när hon vaknar dagen efter är hon fortfarande ensam. Hon går ut för att leta efter de andra och styr stegen mot värdshuset i närmaste by. Men på vägen dit går hon rakt in i en genomskinlig vägg. På andra sidan är alla varelser, både djur och människor, döda.

Det har ofta sagts att den som har läst Marlen Haushofers VÄGGEN aldrig mer blir densamma och att det är en bok man bär med sig resten av livet. VÄGGEN är otvetydigt en modern klassiker och har inspirerat många författare och konstnärer."
 
Har du läst den? Vad tyckte du?
 
Med vänlig hälsning, filiduttan
Väggen, Marlen Haushofer, klassiker
0 kommentarer